lördag 25 oktober 2008

Farbror polisen

Idag var jag på väg upp från parken med hundarna när en polisbil stannade. En polis kom ut och tittade strängt på mig och kom gående. Sen stannade han vid skylten och läste den "här får man ha sin hund lös" står det bla. Han såg lite förvirrad ut och tittade mot mig igen. -Jag är på rätt sida om skylten! sa jag triumferande. -Jaa, sa han lite tveksamt, jaaa det ser jag ju....
Det var några "barnfamiljer" som hade ringt polisen och klagat på lösa hundar i parken. Poliserna undrade var gränserna gick osv så jag berättade det.

MEN, det jag vill få fram här, grejen är att ja, man får ha hunden lös innanför området med skyltar i Broparken. MEN det innebär INTE att hunden får springa fram till folk hur som helst. Det är inte tillåtet. Man har alltid ett 100 procentigt hundägaransvar. Så jag hoppas alla vill hjälpa till med detta, hålla ordning på sina hundar (särskilt de lite större då, sa polisen, Essi och lilla Vilma var väl inte direkt måltalvlan ;-). Dessutom skulle jag vilja att vi hjälps åt att säga till de hundägare som inte sköter sig, utan skrämmer folk med sina hundar. Det innebär kanske att dom blir sura men det får det vara värt. För konsekvensen kan bli att man tar bort vårt rastområde helt. Det vill inte jag vara med om iaf.... (Jag vet tyvärr, och det vet alla här på ön, att det finns några hundägare med stora hundar som inte tar sitt ansvar. De låter hundarna hoppa på folk och sedan bråkar dom själva oxå¨, i vissa fall, dessutom med offret. Det får inte förekomma!! Jag blir jättearg när jag hör talas om sådant).

Idag var det för övrig jätteskönt ute, hösten har kompenserat lite för den lite tråkiga sommaren som var. Vi satt på en bänk i solen ett bra tag. Men jag hade satt på Essi en kofta idag, vad nu det skulle vara bra för? Yoyo verkar bättre i tassen nu iaf! Inte för att det märks på tempot direkt. Hon blir ju alltid som en sengångare efter löpet...

2 kommentarer:

Anonym sa...

hehe de kan inte haft mycket att göra den dagen, vid den tidpunkten när de ger sig på en kvinna med två vinthundar, där den ena väger under 5 kg!!! ;)

Cilla sa...

Hi hi! Ja det känns riktigt tryggt att jag var den fulaste fisken dom kunde hitta den dagen ;-) Ja Ess väger ju bara ca 3.5 kg, den lilla räkan. Riktig liten kamphund :-D